Podden Lika värde - en podd från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande, oavsett funktionsförmåga, ska nå målen för sin utbildning. I podden förklarar, fördjupar och diskuterar vi specialpedagogik och ger goda råd till dig som arbetar i eller har barn som går i förskolan och skolan.
Kategorier: Myndighet och organisation
Lyssna på det sista avsnittet:
Vad innebär språkstörning? Hur påverkar det lärandet? I det här samtalet medverkar Anna Eva Hallin, doktor i logopedi vid Karolinska institutet och Mia Walther, rådgivare på SPSM om språkstörning och vad det kan ge för konsekvenser för lärandet. Samtalsledare är Sara Hamrén Håkansson, kommunikatör på SPSM.
Tidigare avsnitt
-
99 - Avsnitt 99: Språkstörning och konsekvenser för lärandet Wed, 24 Apr 2024 - 0h
-
98 - Avsnitt 98: Relationens betydelse för barn och elever med NPF Wed, 28 Feb 2024 - 0h
-
97 - Avsnitt 97: Hur skapar vi en organisation i skolan som är beredd på elevers olika behov? Wed, 14 Feb 2024 - 0h
-
96 - Avsnitt 96: Hur får vi lärandet att funka för elever med autism? Wed, 31 Jan 2024 - 0h
-
95 - Avsnitt 95: Hur får vi lärandet att funka för barn och unga med adhd? Wed, 17 Jan 2024 - 0h
-
94 - Avsnitt 94: Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter Wed, 15 Nov 2023 - 0h
-
93 - Avsnitt 93: Specialpedagogiskt stöd för att öka kunskap och stärka arbetslaget Tue, 17 Oct 2023 - 0h
-
92 - Avsnitt 92: Språkliga övergångar i Umeå kommun Mon, 26 Jun 2023 - 0h
-
91 - Avsnitt 91: Lyssnarfrågor om skolledarskap till docent Niclas Rönnström Fri, 09 Jun 2023 - 0h
-
90 - Avsnitt 90: Kompetensutvecklingsinsatser för att möta barn och elever med autism Fri, 05 May 2023 - 0h
-
89 - Avsnitt 89: Hur kan skolan möta elever med psykisk ohälsa? Thu, 06 Apr 2023 - 0h
-
88 - Avsnitt 88: Lyssnarfrågor om fritidshemspedagogik. Gäst Peter Karlsudd Tue, 21 Mar 2023 - 0h
-
87 - Avsnitt 87: Digitala verktyg och AKK för elever med intellektuell funktionsnedsättning Mon, 06 Mar 2023 - 0h
-
86 - Avsnitt 86: Effektivitet och tid i skolan Fri, 10 Feb 2023 - 0h
-
85 - Avsnitt 85: Intensiva insatser i matematikundervisningen Wed, 25 Jan 2023 - 0h
-
84 - Avsnitt 84: Centralt stöd till skolor i arbetet med garantin för tidiga stödinsatser Thu, 12 Jan 2023 - 0h
-
83 - Avsnitt 83: Tre rektorer om kollegialt lärande i förskolan Thu, 29 Dec 2022 - 0h
-
82 - Avsnitt 82: Rektors lärande i förskolan Wed, 21 Dec 2022 - 0h
-
81 - Avsnitt 81: Samverkan i ämnesområden i grundsärskolan och gymnasiesärskolan Tue, 20 Sep 2022 - 0h
-
80 - Avsnitt 80: Bedömning i ämnesområden i grundsärskolan och gymnasiesärskolan Mon, 19 Sep 2022 - 0h
-
79 - Avsnitt 79: Bedömning av kunskaper hos elever med selektiv mutism Mon, 12 Sep 2022 - 0h
-
78 - Avsnitt 78: Att möta barn och yngre elever med selektiv mutism Fri, 26 Aug 2022 - 0h
-
77 - Avsnitt 77: Selektiv mutism - vad är det och vad innebär det för barn och unga? Thu, 11 Aug 2022 - 0h
-
76 - Avsnitt 76: Att vara elev med synnedsättning - om inkludering och likvärdig utbildning Tue, 14 Jun 2022 - 0h
-
75 - Avsnitt 75: Att främja delaktighet och lärande hos barn och elever med synnedsättning Wed, 25 May 2022 - 0h
-
74 - Avsnitt 74: Den meningsfulla rasten gör skillnad för hela skoldagen Thu, 19 May 2022 - 0h
-
73 - Avsnitt 73: Måltidsmiljön – en viktig del av hela skoldagen Mon, 09 May 2022 - 0h
-
72 - Avsnitt 72: Lärande och trygghet under hela skoldagen Wed, 27 Apr 2022 - 0h
-
71 - Avsnitt 71: Språkutvecklande arbetssätt på fritidshem Wed, 13 Apr 2022 - 0h
-
70 - Avsnitt 70: Tidiga insatser för att förebygga problematisk skolfrånvaro Fri, 25 Mar 2022 - 0h
-
69 - Avsnitt 69: Social färdighetsträning - en satsning för att få eleverna tillbaka till skolan Fri, 04 Mar 2022 - 0h
-
68 - Avsnitt 68: Problematisk skolfrånvaro - samverkan på huvudmannanivå i Vaxholm Fri, 11 Feb 2022 - 0h
-
67 - Avsnitt 67: Specialpedagogisk utredning - hur går det till? Thu, 03 Feb 2022 - 0h
-
66 - Avsnitt 66: Utvecklande arbetssätt på fordonsprogrammet - ett lyft för både lärare och elever Wed, 24 Nov 2021 - 0h
-
65 - Avsnitt 65: Så gjorde vi matematikundervisningen tillgänglig tillsammans Thu, 11 Nov 2021 - 0h
-
64 - Avsnitt 64: Dyskalkyli - så utreds det Mon, 18 Oct 2021 - 0h
-
63 - Avsnitt 63: Livskunskap för elever med intellektuell funktionsnedsättning Thu, 23 Sep 2021 - 0h
-
62 - Avsnitt 62: Arbetsplatsförlagt lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning Wed, 01 Sep 2021 - 0h
-
61 - Avsnitt 61: Samläsning på gymnasiet för elever med intellektuell funktionsnedsättning Wed, 18 Aug 2021 - 0h
-
60 - Avsnitt 60: Tillgänglighet och delaktighet för elever med intellektuell funktionsnedsättning Tue, 15 Jun 2021 - 0h
-
59 - Avsnitt 59: Bedömning av elever med intellektuell funktionsnedsättning Fri, 11 Jun 2021 - 0h
-
58 - Avsnitt 58: Samverkan kring elever med intellektuell funktionsnedsättning Thu, 03 Jun 2021 - 0h
-
57 - Avsnitt 57: Elever med intellektuell funktionsnedsättning och rätten till utbildning Wed, 19 May 2021 - 0h
-
56 - Avsnitt 56: Kommunikation kring kropp, känslor och sexualitet i grund- och gymnasiesärskolan Fri, 30 Apr 2021 - 0h
-
55 - Avsnitt 55: Utvecklande arbetssätt i grundskolan - exemplet Norrtälje Thu, 15 Apr 2021 - 0h
-
54 - Avsnitt 54: Utvecklande arbetssätt i vuxenutbildningen - Exemplet Uppsala Wed, 31 Mar 2021 - 0h
-
53 - Avsnitt 53: Inkluderande undervisning i ämnet idrott och hälsa för elever med synnedsättning Thu, 18 Feb 2021 - 0h
-
52 - Avsnitt 52: Utformningen av undervisningen i ämnet idrott och hälsa – vad säger forskningen? Wed, 03 Feb 2021 - 0h
-
51 - Avsnitt 51: Tillgänglig undervisning i ämnet idrott och hälsa Thu, 21 Jan 2021 - 0h
-
50 - Avsnitt 50: Stödmaterial matematiksvårigheter Fri, 08 Jan 2021 - 0h
Visa fler avsnitt
5