
Digitala lektioner
Internetstiftelsen
I denna podd från Internetstiftelsen samtalar Kristina Alexanderson med gäster om hur de arbetar med digital kompetens i undervisningen. Häng med på inspirerande och reflekterande samtal om skolans uppdrag att erbjuda digital kompetens för alla. Vad får man fota? Hur tänder du gnistan för programmering? Hur hanterar du emojier i elevtexter? Dessa frågor och många fler besvaras i den här peppande podden om skolans digitala vardag. Internetstiftelsen är en oberoende, allmännyttig organisation som arbetar med internetfrämjande insatser samt förvaltar toppdomänen .se och driften av .nu.
Kategorier: Utbildning
Lyssna på det sista avsnittet:
Kristina Alexanderson möter forskaren Susanne Kjällander som är föreståndare för förskoleutbildningen på Stockholms universitet. Hon forskar även om digital kompetens och lärande i förskolan. I poddavsnittet talar de om hur pedagoger i förskolan kan arbeta för att utveckla små barns digitala kompetens.
Enligt Susanne handlar digital kompetens i förskolan om att små barn behöver få leka och förstå sin vardag. I förskolan använder pedagogerna olika verktyg, digitala såväl som analoga för att ge barnen möjlighet att förstärka och komplettera leken. Det kan vara appar för att lära sig klockan, eller lyssna på fåglar eller en sagobok som läser upp en berättelse på ett annat språk. I podden ger Susanne exempel på praktiska övningar för att stärka barnens digitala kompetens.
Tidigare avsnitt
-
29 - Hur arbetar förskolan med digital kompetens och varför är det viktigt? Tue, 23 Jan 2024 - 0h
-
28 - Varför behöver lärare och elever veta mer om AI? Tue, 03 Oct 2023 - 0h
-
27 - Hur långt sträcker sig skolans ansvar i elevernas digitala liv? Mon, 12 Sep 2022 - 0h
-
26 - Hur hjälper du dina elever att känna tillit till källor? Mon, 05 Sep 2022 - 0h
-
25 - Är lärarstudenter rustade för att lära ut i ett digitaliserat samhälle? Mon, 29 Aug 2022 - 0h
-
24 - Vad är nätvett och hur lär du ut det till dina elever? Mon, 22 Aug 2022 - 0h
-
23 - Vilken roll har kommunikation i arbetet med digital kompetens? Mon, 15 Aug 2022 - 0h
-
22 - Hur kan kod och programmering användas i undervisningen? Mon, 06 Jun 2022 - 0h
-
21 - Hur lär du dina elever att ifrågasätta information på nätet? Mon, 30 May 2022 - 0h
-
20 - Hur kan din skola bli en lärande organisation? Mon, 23 May 2022 - 0h
-
19 - Är det okej att publicera skolarbeten på nätet? Mon, 16 May 2022 - 0h
-
18 - Är digitala verktyg alltid att föredra? Mon, 09 May 2022 - 0h
-
17 - Hur lär du dina elever att sätta gränser på nätet? Mon, 02 May 2022 - 0h
-
16 - Använd teknikhistoria för att lära eleverna om modern teknik Mon, 25 Apr 2022 - 0h
-
14 - Hur påverkar emojierna vårt språk? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
13 - Hur lär du eleverna ge instruktioner till datorn? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
12 - Var kommer informationen på nätet ifrån? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
11 - När får du använda bilder från internet? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
10 - Hur sänker du trösklarna för programmering? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
9 - Hur närmar du dig AI i klassrummet? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
8 - Vad behöver du kunna om digitalisering? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
7 - Varför förbjuder så många lärare Google translate? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
6 - Varför är det viktigt med källtillit? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
5 - Hur styr normer vad du ser i sociala medier? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
4 - Vad får du säga om andra på nätet? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
3 - Hur styr koden vårt samhälle? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
2 - Hur funkade världen före internet? Wed, 17 Feb 2021 - 0h
-
1 - Vad sprider du på nätet? Tue, 09 Feb 2021 - 0h